Výdavky na kozmetiku na Slovensku za uplynulé tri roky narástli na vyše pol miliardy eur.
Potvrdzuje to prieskum, ktorý realizovalo celoeurópske združenie výrobcov kozmetických výrobkov Cosmetics Europe, ktorého členom je Slovenské združenie pre značkové výrobky. Rastúce výdavky sú vyvolané zvyšujúcimi sa nárokmi na osobnú hygienu najmä u mladých ľudí, čo potvrdila aj nedávna európska štúdia Nemeckým združením pre kozmetiku, toaletné potreby, parfumériu a čistiace prostriedky.
Podľa prieskumu Cosmetics Europe na Slovensku dlhodobo rastú výdavky na kozmetické produkty. V minulom roku Slováci investovali do kozmetiky celkovo 530,9 milióna eur. To je o 24,6 miliónov viac ako v roku 2012. „Správanie slovenských spotrebiteľov sa pri kozmetických produktoch neustále približuje európskym štandardom. Navyše dlhodobo zaznamenávame trend rastúcich výdavkov na kozmetické produkty,“ uviedol Ľubomír Tuchscher, výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky.
V uplynulom roku najväčší nárast zaznamenali produkty spadajúce do skupiny osobných vôní a starostlivosti o vlasy. Medziročné navýšenia výdavkov v týchto skupinách produktov boli na úrovni do 2,5%, celkové výdavky medziročne vzrástli o približne 1,5%. Priemerný Slovák v roku 2015 minul 29 eur na produkty osobnej hygieny, 22 eur na starostlivosť o pleť, 18 eur na vlasovú starostlivosť, 16 eur na voňavky a 14 eur na dekoratívnu kozmetiku.
Telesný zápach či mastné vlasy sú strašiakom väčšiny tínedžerov
Starostlivosť o telo a výzor je v živote veľmi dôležitá pre 73% mladých ľudí. Potvrdil to aj veľký európsky prieskum Nemeckého združenia pre kozmetiku, toaletné potreby, parfumériu a čistiace prostriedky, ktorého partnerom na Slovensku je Slovenské združenie pre značkové výrobky.
Väčšina mladých ľudí si pri odchode z domu okrem mobilného telefónu pribalí aj deodorant. Pomáha im kontrolovať nielen nepríjemné telesné prejavy spojené s prechodom do dospelosti, ale taktiež eliminuje pocity hanby a dodáva im sebavedomie. Osobná hygiena je medzi dospievajúcimi tínedžermi citlivo vnímanou témou. Pre telesné prejavy spojené s pubertou, akými sú nadmerné potenia sa či zápach, sa cítia „trápne“ a môžu sa ľahko stať terčom posmeškov zo strany svojich rovesníkov. Telesnému zápachu sa na stupnici „trápnosti“ môžu podľa opýtaných vyrovnať už len mastné a neupravené vlasy.
„Až 85 percent respondentov tvrdí, že sa vďaka kozmetickým výrobkom cíti bezpečnejšie – získavajú záruku, že nebudú zapáchať ani mať prepotené oblečenie. 67 percent chce byť atraktívnejších pre opačné pohlavie a 64 percent sa chce vyhnúť zbytočnej negatívnej pozornosti,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky, Ľubomír Tuchscher.
Bez deodorantu ani na krok
Ukázalo sa, že až 83 percent tínedžerov a dospievajúcich používa deodorant jeden alebo viackrát denne. Deodorant hrá v živote mladých ľudí dôležitú úlohu. Mnohí bez deodorantu z domu ani neodídu. Stáva sa pre nich neodmysliteľným spoločníkom, od ktorého očakávajú 24-hodinovú ochranu, na ktorú sa môžu kedykoľvek spoľahnúť.
Podľa 81 percent opýtaných, deodorant prispieva k zvýšeniu ich sebavedomia. Existuje na to psychologické vysvetlenie. Vlastný telesný pach je úzko spätý s rozvíjajúcou sa sexualitou počas puberty, mladí ľudia majú skutočne častejšie „návaly horúčavy“, čo sa nezaobíde bez telesného zápachu. „Z tela sa vylučujú feromóny, ktoré sa prejavia pri pocitoch príťažlivosti aj odmietnutia. Deodorant má teda poslúžiť nielen na prekrytie zápachu a vytvorenie priaznivejšej vône, ale má tiež zakryť feromóny. To dodáva mladým ľuďom väčšiu istotu pri kontakte s kamarátmi a – čo je ešte dôležitejšie – s opačným pohlavím,“ vysvetľuje Ľubomír Tuchscher zo Slovenského združenia pre značkové výrobky.
Upravené vlasy značia, že je všetko pod kontrolou
Dokonale upravené vlasy sú pre 77 percent mladých ľudí ako ochranná prilba, ktorá im dodáva väčší pocit bezpečia. Až 61 percent opýtaných používa šampón na vlasy každý deň alebo niekoľkokrát za deň. Vyše 40 percent mladých ľudí používa každý deň aj prípravky pre úpravu vlasov. Paradoxne, chlapci s účesom experimentujú viac ako dievčatá.
„Prieskum ukázal, že zo stylingových prípravkov najčastejšie používajú gél alebo tužidlo na vlasy. Mladé dievčatá najradšej nosia dlhé, rozpustené a lesklé vlasy predstavujúce bezstarostnosť a ženskosť. Ich obľúbenou voľbou sú kondicionér či posilňujúce prostriedky,“ dodáva výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky, Ľubomír Tuchscher.