Bratislava, 14. januára 2022
Topmanažéri značkových výrobcov v každoročnom prieskume hodnotia rok 2021 napriek negatívnym dopadom pandémie pozitívne. Miera spokojnosti bola najvyššia od začiatku zberu týchto dát v roku 2019. Prieskum realizovalo Slovenské združenie pre značkové výrobky (SZZV) medzi svojimi členmi. Až 28,6% odpovedajúcich označilo práve skončený rok za úplne pozitívny a 71,4% skôr pozitívny.
Keďže respondenti prieskumu pôsobia väčšinou v spoločnostiach s aktivitami na viacerých trhoch, v dotazníku sa mali možnosť vyjadriť aj k porovnaniu skúseností zo Slovenska s inými trhmi. Vývoj na našom trhu vnímalo 71,4% porovnateľný so situáciou v iných európskych krajinách a 28,6% dokonca ako lepší.
„Optimistické hodnotenie roka podľa svojich slovných komentárov dokázali dosiahnuť hlavne vďaka novým produktom, inováciám a vnútorným transformáciám, s ktorými prichádzali počas celého roka,“ komentoval zistenia predseda predstavenstva SZZV, Martin Mittner.
Očakávania roka 2022 sú pozitívne, hoci miera optimizmu je najnižšia za obdobie tvorby tohto prieskumu. Svetlé vyhliadky pre tento rok má 78,6% respondentov, z čoho úplne pozitívne 14,3%, neutrálne vyjadrenie malo 14,3%; skôr negatívne vidí rok 2022 7,1%.
„Obavy s novým rokom sú spojené hlavne s neistotami šírenia covid-19 a nepredvídateľnosťou reakcií jednotlivých štátov na ňu. Prvýkrát v prieskume evidujeme aj obavu spojenú s rastom cien na strane dodávateľov, ako aj schopnosťou trhu prijať infláciu. Obzvlášť citlivo vnímajú situáciu v oblasti gastronomických a ubytovacích prevádzok, ktoré sú prirodzeným partnerom značkových výrobcov. Receptom na dosiahnutie úspechu aj v roku 2022 budú inovácie a vlastné úsilie smerujúce k priblíženiu sa k zákazníkom,“ hovorí výkonný riaditeľ SZZV, Ľubomír Tuchscher.
Z pohľadu zamestnávania, až 85,7% očakáva v roku 2022 zachovanie súčasného počtu zamestnancov, vyhliadky zvyšovania ako aj znižovania počtu zamestnancov sú u 7,1% respondentov. Značkoví výrobcovia predpokladajú v tomto roku aj návrat pracovníkov do kancelárií, avšak len v 14,3% predpokladá plný návrh k celotýždňovej práci v kanceláriách. Väčšina, 57,1% očakáva, že prevažnú časť týždňa budú v kanceláriách a 28,6% prevažné pôsobenie zamestnancov z domu, tzv. homeoffice.
Po roku 2021, v ktorom slovenskí značkoví výrobcovia očakávali zachovanie výšky výdavkov na reklamu, v roku 2022 predikujú ich navýšenie. 21,4% respondentov očakáva znižovanie výdavkov, 42,9% zachovanie súčasného stavu a 35,7% zvyšovanie výdavkov. Navonok optimistická vyhliadka pre médiá však okrem záujmu viac podporiť komunikáciu svojich produktov a služieb, je spojená s ohláseným zvýšením jednotkových cien reklamy.
Prieskum bol realizovaný na začiatku roka 2022. Tabuľky s odpoveďami na jednotlivé otázky nájdete nižšie.
Ako hodnotíte rok 2021 z pohľadu pôsobenia vašej spoločnosti na Slovensku?
Ako hodnotíte dosiahnuté výsledky vašej spoločnosti na Slovensku v porovnaní so situáciou na iných trhoch EÚ?
Aké sú vaše očakávania na rok 2022 z pohľadu pôsobenia vašej spoločnosti na Slovensku?
Aké sú vaše očakávania z pohľadu zamestnávania na Slovensku pre rok 2022 v porovnaní s rokom 2021?
Aké sú vaše očakávania z pohľadu výdavkov na reklamu na Slovensku pre rok 2022 v porovnaní s rokom 2021?
Aké sú vaše očakávania z pohľadu riadenia kancelárskych pracovníkov v roku 2022?